Thursday, February 22, 2007,3:44 PM
كوز المحبة اتخرم ..ولبست تاج محترم
ازيكم يا معلمييين
أولا
انا بحب أشكر كل الأصدقاء اللى نصحونى فى البوست اللى فات
واللى حسسونى فعلا بمشاركتهم
وحسسونى كمان اننا اهل فعلا
بجد شكرا
ثانيا
أجاوب بقى التاج اللى عليا
الواحد مبيعرفش ينام لما بيكون مبعوتله تاج ولسه معملوش.., بيحس انه مديون لحد
وبعدين فكرت لو الواحد مات وهو عليه تاج يبقى ايه العمل ساعتها .., اللى بعتلى التاج يجيلى يوم القيامة وياخد من حسناتى ويدينى من سيئاته .., لا شكراا .., انا مش ناقص
وبعدين انجى بقت بتجيلى فى المنام .., لابسة اخضر فى أصفر .., شبه لعيبة البرازييل
وتبرقلى جامد .., وتقولى انت معملتش التااج يا سلطااان ؟؟
وبعدين الاقى النجفة اللى فى سقف الحلم تتهز .., واسمع فى الخلفية الأغنية الشبابية المشهورة
الدوور الدووور ..الدووور الدوور .., موعودة ياللى عليكى الدوور
وتقرب انجى اكتر .., وبصوت شريير تقولى ..اشربى يا شااابة
اقووم مفزووع من النوم وانا بقوول لاااااا يا انجى لااااااااااااااا
علشان كده قلت اجاوب التاج بسرعة
قبل ما يجيلى انهيار عصبى
التاج اللى لبسته المرة دى برضه من العزيزة انجى سمراء النــيل بيقوول
اسم مدونتك؟
مع نفسى
لماذا اخترته.. ماذا تقصد به؟
اممممم .., بص يا سيدى .., هوا المفروض الاسم واضح ومبين نفسه .., انا عايز ابقى مع نفسى .., أعيش براحتى .., اكتب اللى نفسى فييه ..فى اى وقت .., من غير ما احدد اتجاه معين اكتب فيه .., كل اللى يطلع فى دماغى اكتبه .., حاجة ليا انا .., اكون مبسوط وانا بعملها ..بس
هل فكرت في إغلاق المدونة.. والسبب؟
الصراحة .., اه فكرت .., السبب .., علشان الوقت .., يمكن انا لما دخلت فى عالم المدونات .., عشت فيه أوى .., وحبيته أوى .., وبقيت اقضى وقت كتيير جدا فيه .., وقت المذاكرة قل .., وقت القراية قل .., بس ان شاء الله هحاول أظبط الحكاية دى
صورتك فى المدونة ..رمزيتها ؟
هيا صورة غريبة .., لحصان .., كريستال .., انا كنت بجرب أعمل أبلود لأى صورة ودى الصورة اللى جت فى وشى ساعتها .., كسلت أغيرها .., بس اتعودت عليها .., يمكن اغيرها قدام .., بس لسه معرفش .., براحتى بقى .., مش مع نفسى
طبيعة كتابتك فى المدونة بشكل عام ..سياسة ..قصة ..عبث ..كلام فاضى ؟
منا لسه بقول اهو
أى حاجة وكل حاجة
كتبت فيها قصص
اتكلمت عن نفسى كتيير
لسه ناوى اكتب سياسة .., بس صراحة مخنوق من حال البلد .., وانا لما ببقى قرفان .., بمتنع عن الكتابة علشان بخرف وبشتم
لماذا تدون أصلا ؟
وانت مالك
انت مالك حشرى ليه كده
بدون علشان انا عايز ادون
واهو مكان اقدر اكتب فيه افكارى
احساسى ..وجهة نظرى فى اى حاجة
وبس
أحلى جملة قيلت لك فى وصف مدونتك ؟
انها مختلفة
غريبة
ملهاش نمط معين زى اى مدونة
وده فرحنى لان ده هدفى
اللا نمطية
التعليقات بالنسبة لك ..أهميتها ؟
أكيد طبعا التعليقات مهمة
اكيد بحب ادخل واشوف مين الى شاركنى فى افكارى .., ومين اللى عاجبه كلامى ., ومين اللى مش عاجبه كلامى
كنت فكرت صراحة انى اشيل التعليقات خالص
بس حسيت انى هفقد التواصل
والتواصل ده جزء مهم اوى من عالم التدوين
أحلى بوست كتبته ..ضع اللينك ..ثم اذكر لماذا ؟
بصراحة انا حابب كل بوستاتى
كل كلمة قلتها حاببها
وحاسس بيها
بس يمكن قصة تفاصيل ليها معزة خاصة
لانها كانت اول بوست ابدأ بيه
لو عايزين تشوفوها هيا فى الارشيف
أفضل مدونة قرأتها ..يمكن اختيار عدة مدونات ؟
بص يا كابتن
فيه فى جنب المدونة كده شوية لينكات
دول احسن ناس انا اعرفهم
واحسن ناس انا بقرالهم
خش عندهم واحد واحد
هتعرف انى عندى حق اكيد
أفضل بوست قرأته ..يمكن اختيار اكتر من لينك ؟
لا طبعا مفتكرش
فيه بوستات كتيير اوى بتعجبنى
وبعدين احنا بنتكلم هنا عن بنى ادمين بتقول اللى جواها
لما الحاجة دى بتتقال بصراحة وبصدق
بتبقى احسن حاجة فى الدنيا
؟هل خسرت صديق بسبب كتابة هنا
مفتكرش
واتمنى ان ده ميحصلش
حد قل ادبه فى التعليق ..ايه رد فعلك ؟
محصلش قبل كده الحمد لله
بس لو حصل وكان كلام خارج
همسح تعليقه طبعا
انما لو حد بينتقد اسلوبى او وجهات نظرى
هو حر
يقول اللى هو عايزه
احنا فى بلد ديموقراتى يا كابتن
:)أسوأ مدونة ..الاجابة اجبارية ..يمكن اختيار عدة مدونات ..هما كتير اصلا
مش عارف
انا لما المدونة مبتعجبنيش
بقفلها على طوول
ومتعلقش فى دماغى
بس يمكن المدونات اللى بتشتم فى الدين عامة .., ومدونات الملحدين .., مبيعجبنيش تفكيرهم .., ولا بيعجبنى رفضهم للدين لمجرد انهم عايزين يكونو احرار
أسوأ بوست ؟
ايه الغلاسة دى
انا قلت رأيى فوق
أسوأ مدون ..مهو هتجاوب هتجاوب ؟
غوور ياض من هنا
انت شكلك بتلعب فى عداد عمرك
وانا بتخنق بسرعة
يللا غوور
مقلنا الناس الوحشة انا معرفهمش
اللى اعرفهم بس الحلوين الجدعان
ايه التاج الطويييييييييييييل ده
أمرره لمين بقى ؟
كالعادة للمتكاظين
rivendellسهاااا
منال البيدا
عمرو عايزها انثى
أشرف أخف دم
ياسمين الانسانة
مرام ما علينا
بسووم وحكاوى وتخاريف
علا توهه
شيمااء
منة خبث
اسراء لؤم
تسنيم أختهم
امانى سهر الليالى
ميموو المفروسة
كلبوزة بس سمباتيك
وينكى
محمد سوبر نوفا
نهى محمود وكراكيبها
hebaz
نوارة جبه التهييس الشعبية
يا مراكبى
سورى لو كنت نسيت حد
بس كل اللى يشوفه يجاوب
وشكرا
 
posted by zordeak
Permalink ¤